ملاقات اخیراتحادیه امامان مراکز شیعه با رئیس جمهورآلمان بیانگراعتماداین کشوروفعالیّت خوب اتحادیه می باشد.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/ramazani/public_html/wp-includes/post-template.php on line 284
اشتراک گذاری
17 تیر 1397
535 بازدید
کد مطلب : 446

نشست مجمع ادیان هامبورگ

 مجمع ادیان هامبورگ با حضور نمایندگان مسیحیان کاتولیک و پروتستان، نماینده یهودیان، بودائیان، هندوها و نیز نمایندگان شورای مسلمانان هامبورگ و امام مرکز اسلامی هامبورگ در روز چهارشنبه ۴ یولی ۲۰۱۸ در مرکز بودیست ها برگزار گردید.

این مجمع متشکل از نمایندگان ادیان ابراهیمی و غیر ابراهیمی است و حدود ۱۸ سال است که در هامبورگ تأسیس شده و به شکل رسمی فعالیت می کند. این مجمع تا کنون در زمینه دیالوگ بین ادیان، تهیه کتب دروس دینی و تاسیس آکادمی ادیان جهانی و زندگی مسالمت آمیز پیروان ادیان مختلف در منطقه شمال آلمان نقش مهمی را ایفا کرده است.

یکی از سخنرانان این جلسه آیت الله دکتر رمضانی امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ بودند. ایشان در بخشی از سخنان خویش به برخی از فعالیت های اتحادیه امامان و مراکز شیعه آلمان IGS اشاره نموده و افزودند: در ابتدا لازم است به اخباری که برای این جلسه نیز دارای اهمیت است اشاره داشته باشم. همانطور که استحضار دارید حدود ۲۷۰۰ مسجد و مرکز اسلامی در آلمان وجود دارد که حدود ۲۴۰ مرکز مربوط به شیعیان می باشد که اکثریت آنها عضو اتحادیه امامان و مراکز شیعه آلمانIGS هستند. اخیرا حکومت فدرال آلمان قراردادی را به منظور مقابله با افراطی گری با اتحادیه امامان و مراکز شیعه آلمان IGS منعقد نموده و IGS هم به خاطر مقابله با هر نوع افراطی گری با دولت همکاری می کند و حتما مطلع شدید که مسئولین این اتحادیه اخیرا نیز ملاقاتی را با رئیس جمهور داشته اند که این بیانگر اعتماد حکومت آلمان و فعالیت های خوب این اتحادیه در زمینه های دیالوگ می باشد.

همچنین در ایام عید فطر جلسه ضیافت شام مشترک مسلمانان و غیر مسلمانان (رمضان بانکت) با حضور نمایندگان ادیان و مذاهب و نیز شخصیتهای سیاسی احزاب در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار گردید که مورد استقبال خوبی هم قرار گرفت. البته مرکز اسلامی هامبورگ در طول ماه مبارک رمضان نیز هر شب برنامه داشت و بیش ۱۸ هزار نفر در ضیافت افطاری این شبها شرکت نمودند که بخشی از آنها هم پناهندگان بودند.

رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ­های شیعه در بخش دیگری از سخنان خویش با اشاره به نقش مهم مجمع ادیان هامبورگ در برنامه های دیالوگ، نگاه دینی به مسائل را یکی از ویژگیهای این مجمع دانسته و افزودند: فعالیت های مجمع ادیان هامبورگ در طول ۱۸ سال اخیر دستاوردهای فراوانی را داشته است از جمله: تاسیس آکادمی ادیان جهانی، برگزاری همایش های گوناگون در عرصه های دیالوگ مانند دعای صلح ادیان، همکاری با شورای مسلمانان هامبورگ و دیگر تشکل های اسلامی، همکاری با کلیساها، بررسی محتوای مفردات دروس دینی و …

ایشان در ادامه یکی از وظایف مهم این مجمع را بررسی و پرداختن به موضوعات مشترگ بین ادیان که در جوامع امروزی مطرح می باشد بیان نموده و اظهار داشتند: حضرت امام علی (ع) در کتاب نهج البلاغه تعبیر زیبایی دارند و می فرمایند: « الناس صنفان، إمّا أخ ٌ لک فی الدین أو نظیر لک فی الخلق» لذا بر اساس بخش اول این جمله همه پیروان ادیان نسبت به یکدیگر برادران دینی محسوب می شوند و بخش دوم جمله نیز اشاره به نگاه انسانی دارد که در کتاب هانس کونگ هم به عنوان یک اصل طلایی ذکر شده است. اگر این نگاه در جامعه بشری توسعه پیدا کند بسیاری از مشکلات بشری حل خواهد شد و آن این است که باید نگاه انسانی و رفتاری بر اساس جایگاه انسانی در جامعه بشری توسعه پیدا کند. همه ادیان دارای معنویت هستند و باید از این معنویت برای برقراری صلح و امنیت در جامعه استفاده کنند. از موضوعاتی که به نظر می رسد امروزه با آن مواجه هستیم و می توان در نشست ها درباره آن گفتگو نمود به مسائل ذیل می توان اشاره نمود: ۱٫ ادیان چقدر می توانند در صلح و امنیت جهانی نقش داشته باشند. ۲٫ اخلاق و معنویت چقدر می تواند در توسعه ارتباطات نقش ایفا کند. ۳٫ مرگ با ترحم به لحاظ بررسی ادیان چگونه می تواند تحلیل شود. ۴٫ سقط جنین ۵٫ تغییر جنسیت ۶٫ آزادی بیان . آیا واقعا آزادی بیان به این معناست که انسان حد و مرزی نشناسد و گاهی حتی به مقدسات ادیان توهین شود؟ ۷٫ ضرورت بازگشت به گوهر دین ۸٫ در خصوص مشکلات عمومی جامعه بشری مانند فقر، تبعیض، ظلم و مانند اینها و اینکه چه اندازه پیروان ادیان الهی می توانند در مقابله با آن نقش داشته باشند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *