غیرت دینی اجازه اهانت به مقدسات را نمی‌دهد/ مرز آزادی بیان و اهانت به مقدسات مشخص شود

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به اینکه مرز آزادی بیان و اهانت به مقدسات باید کاملا روشن شود، گفت: جامعه‌ای که غیرت دینی داشته باشد و به دین اهمیت دهد، اجازه نمی‌دهد به مقدساتش توهین شود.

اشتراک گذاری
05 شهریور 1399
466 بازدید
کد مطلب : 2404

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در قسمت پنجم برنامه تلویزیونی “شرح شیدایی”، با اشاره به اینکه یکی از درس‌های مهم مدرسه تربیتی امام حسین(ع)، داشتن غیرت دینی است، اظهار کرد: جامعه‌ای که غیرت دینی داشته باشد و به دین اهمیت دهد، اجازه نمی‌دهد به مقدساتش توهین شود و این جامعه در همه بخش‌های علمی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی پیشرفت می‌کند.

آیت‌الله «رضا رمضانی» در این برنامه تلویزیونی که به مناسبت ماه محرم از سیمای مرکز گیلان پخش شد، با بیان اینکه در دوره‌های مختلف، عده‌ای به دنبال محور آموزه‌های اسلامی بودند، تصریح کرد: ترویج وحدت میان مسلمانان سبب ایجاد یک اقتدار در بخش‌های مختلف می‌شود که در مقابل ضربه به دین مقابله می‌کند.

وی اضافه کرد: در زمان امام حسین(ع)، بنی امیه تلاش کردند تا یک نوع تفرقه قومیتی را جایگزین وحدت بین مسلمانان کنند و قوم خود را برتر از دیگران بدانند، تاکید کرد: بنی امیه برای ایجاد تفرقه، برتری عربیت بر عجمیت را اعلام کردند و همچنین اموال عمومی را چپاول کرده و حلال الهی را حرام و حرام الهی را حلال کردند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) اضافه کرد: بنی‌امیه با ایجاد انحراف فکری و تحریف دین وضعیت نابسامانی را ایجاد کردند که امام حسین(ع) برای حفظ اسلام از این انحرافات، قیام کردند.

آیت‌الله رمضانی تصریح کرد: امام حسین (ع) با توجه به هدف والایی که داشتند، در سپاه خود از نژادهای مختلف استفاده کردند و تفاوتی بین نژاد و رنگ پوست قائل نبودند.

وی به تعبیر امام حسین(ع) در روز عاشورا اشاره و خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) اعلام کردند که یک مسلمان در جایی که دین و قرآن به خطر می‌افتد، آیات الهی تکذیب و اهانت‌ها علنی می‌شود، باید از دین خدا دفاع کند.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری بیان اینکه یک مسلم و مومن باید به حمایت از دین خدا بپردازد و در عاشورا، آنهایی که در میدان بودند همین نگاه را داشتند، تاکید کرد: اسلام نگاه عرب و عجم ندارد، دین برای هدایت تمام بشریت آمده و راه و مسیر را مشخص کرده است.

آیت‌الله رمضانی به تفاوت میان یک جامعه اسلامی و سکولار اشاره کرد و گفت: در جامعه سکولار زمانی که دین خدا به خطر می‌افتد، شخص مکلف و موظف نمی‌شود از آن حمایت کند ولی در جامعه اسلامی، وقتی دین و امام(ع) در خطر هستند، مسلمانان از جان خود می‌گذرند.

وی با بیان اینکه ما نباید اجازه بدهیم تا به مقدسات و هیچ پیامبری اهانت شود، تصریح کرد: وقتی به حضرت عیسی(ع) اهانت شود، ما موضع می‌گیریم زیرا در قرآن آمده که  به همه پیامبران باید ایمان بیاوریم.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به  اینکه زمانی به بهانه آزادی بیان به مقدسات توهین می‌کردند، خاطرنشان کرد: هیچ کس نمی‌تواند بپذیرد که انسانی به انسان دیگر توهین و ناسزا بگوید و در این خصوص باید حد و حدودی برای آزادی بیان دانست.

وی به یکی از بندهای اعلامیه جهانی حقوق بشر که اعلام می‌کند، “انسان آزاد است تا زمانی که انسان دیگری مورد آزار و اذیت قرار نگیرد”، اشاره و  تاکیدکرد: صحبت ما این است که مرز آزادی بیان و اهانت به مقدسات باید کاملا روشن شود.

آیت‌الله رمضانی اضافه کرد: توهین به پیامبر اکرم(ص) که قلب بیش از یک میلیارد و هفتصد میلیون نفر را جریحه‌دار کرد، آزادی بیان نبوده و نباید هر توهینی به معنای آزادی بیان مطرح شود.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه امام حسین(ع) در مقابل کسی که معتقد به هیچ اصول اسلامی نبوده و مشروب‌خوار بود، مقابله کرد، تصریح کرد: این اقدام، نشان‌دهنده حفظ کیان بشر برای مسیر هدایت انسان‌ها است.

وی با تاکید بر اینکه عقل حکم می‌کند، انسان باید برای اینکه دین زنده بماند، جان خود را فدا کند، تصریح کرد: درس امام حسین(ع) به ما این است که نسبت به دین دغدغه و غیرت داشته باشیم و در مقابل اهانت به مقدسات، انسان باید مراقبت کرده و به تکلیف خود عمل کند.

آیت‌الله رمضانی افزود: در نظامی که بر پایه ارزش‌های دینی بنا نهاده شده، اگر اهانتی نسبت به مقدسات صورت بگیرد، هر کدام از مسلمانان وظیفه دارند در حفظ دین تلاش کرده و به وظیفه شرعی و قانونی خود عمل کنند.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه دین برای نجات بشر آمده و سعادت دنیا و آخرت را به انسان‌ها نشان می‌دهد، تصریح کرد: زیباترین درسنامه دین، نحوه تربیت انسان برای رسیدن به فضائل اخلاقی است.

وی با اشاره به اینکه باید برای تک تک انسان‌ها مسیری برای رسیدن کمال فراهم کرد، گفت: امام حسین(ع) به شهادت رسید تا ما به آزادی و حریتی که انسان را به کمال می‌رساند و از قید و بندهای امور زودگذر خلاص می‌کند، برسیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *