کتاب «رابطه‌ها در اخلاق دینی»

در بخشی از متن این کتاب آمده است: «انسان اگر نسبت به خداوند تبارک و تعالی شناخت عمیق‌تری پیدا کند، در دیگری به روی او گشوده می‌شود و به رابطه‌ای عمیق‌تر و زیباتری نائل خواهد شد. رابطه‌ای که در آن همه چیز و همه کس را برای او می‌خواهد و حاضر نیست رضایت و خشنودی او را با هیچ چیز دیگر معاوضه کند. آدمی در این خودنگری صحیح و واقع بینانه به این حقیقت خواهد رسید که شایستگی و لیاقتش، بیش از مقداری است که تاکنون می‌پنداشت.»
اشتراک گذاری
15 مهر 1400
1009 بازدید
کد مطلب : 4632
پژوهشی است درباره روابط اخلاقی و اجتماعی انسان‎ها با یکدیگر از منظر قرآن و سنت. در پژوهش حاضر ضمن بررسی ملاک‎های ارزش‏گذاری در انواع روابط انسانی، به بحث درباره کیفیت رابطه انسان با خود، هستی پیرامون خود، انسان‏های دیگر و خداوند متعال پرداخته شده و موانع ارتباط صحیح با خدا مورد بررسی قرار می‌‏گیرد.
از منظر نگارنده بر طبق تعالیم و آموزه‌‏های قرآن و سنت یک انسان مؤمن موظف به برقراری ارتباط صحیح با تمام ساحت‏های هستی است و در این ارتباط باید همواره ملاک و معیار ارتباط با مبدأ هستی باشد و نگاهی توحیدی بر روابط مختلف انسانی حاکم گردد. وی گناه را مهم‎ترین مانع جهت ایجاد ارتباط با مبدأ هستی عنوان کرده و توبه را ترمیم‏‌دهنده این ارتباط ارزیابی می‏نماید.

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.