آیت‌الله رمضانی: بینش معنوی و سبک زندگی معنویت‌محور باید در بین آحاد مردم نشر یابد/ علامه حسن‌زاده آملی، هم در فقه اکبر و هم در فقه اصغر، مجتهد بود

همایش ملی فلسفه معنویت؛ با تاکید بر آراء‌ علامه حسن زاده آملی(ره) از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با مشارکت نهادهای علمی و فرهنگی کشور از جمله مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) برگزار شد.
اشتراک گذاری
02 آذر 1402
257 بازدید
کد مطلب : 6789

همایش ملی فلسفه معنویت؛ با تاکید بر آراء‌ علامه حسن زاده آملی(ره) شامگاه امروز چهارشنبه یکم آذرماه ۱۴۰۲ همزمان با سالروز جهانی فلسفه، در سالن همایش پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در شهر قم، برگزار شد.

این همایش از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با مشارکت نهادهای علمی و فرهنگی کشور از جمله مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) برپا گردید.

آیت‌الله رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به موضوع «معنویت» اظهار کرد: توجه به عالم معنا، یک امر فطری است و از این جهت همواره مورد اقبال قرار می‌گیرد. امروز از جهات مختلف ضرورت پرداختن به معنویت احساس می‌شود. چهار هزار معنویت بدلی در اروپا و آمریکا وجود دارد و هر جا یک چیز بدلی باشد، معلوم است که یک اصلی وجود دارد.

وی ادامه داد: معنویت بدلی را در قالب زیبا به جامعه تقدیم می‌کنند و این مساله باعث شده است که این نوع از معنویت‌ها تا حدی موفقیت کسب کنند. حوزه‌های علمیه باید سرآمد ترویج معنویت به خصوص در عصر حاضر باشند، اما در این خصوص، کاستی‌هایی وجود دارد. بینش معنوی و سبک زندگی معنویت‌محور باید در بین آحاد مردم نشر یابد، نه این که فقط نخبگانی باشد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: در لیست صد شخصیت معنوی در جهان، عالمانی همچون آیت‌الله العظمی بهجت و آیت‌الله العظمی بهاء‌الدینی را نمی‌بینیم، چون ما نتوانستیم به معرفی این علمای معنوی با زبان روز به جهان بپردازیم، کمتر این شخصیت‌های معنوی را می‌شناسند. علامه حسن‌زاده آملی یک مجتهد در علوم مختلف بود و نسبت به او بی‌مهری‌هایی صورت گرفت، ایشان هم در فقه اکبر و هم در فقه اصغر، مجتهد بود.

آیت‌الله رمضانی با اشاره به نگاه علامه حسن‌زاده آملی به معنویت اظهار کرد: ایشان معتقد بود که جامعه اگر بخواهد جان بگیرد باید به معنویت توجه کند. علامه حسن‌زاده آملی با اشاره به روایات اهل‌بیت(ع) تاکید داشت که شناخت خود واقعی، می‌تواند بستری برای معارف باز کند. ایشان سلوک را پله به پله می‌دانست که انسان توسعه معنایی در خود ایجاد کند تا صاحب مظاهر شود. اگر این ظرف در وجود انسان ایجاد شد، او کم کم می‌تواند از آن حقایق استفاده کند.

وی ادامه داد: مولفه دیگر در معنویت اسلامی، معنویت تعبدگرایانه است که انسان به مقام عبودیت برسد تا بتواند مالک خود شود و علم فراگیری نسبت به پیرامون خود پیدا کند، این به لطف مقام عبودیت حاصل می‌شود. علامه حسن‌زاده می‌گفت که انسان باید تسلیم محض خدا شود و دستورات خداوند را بدون چون و چرا اجرا کند تا به دارالسلام برسد، ایشان بر «ادب مع‌الله» در آثار خود تاکید داشت.

استاد دروس خارج حوزه علمیه قم افزود: علامه حسن‌زاده اعتقاد داشت که قرآن کریم، ادب جامع را به انسان می‌دهد، انسان باید از این آداب استفاده کند تا از فیوضات و تجلیات معنوی بهره‌مند شود. برخی در حوزه سیر و سلوک می‌خواهند که سریع برسند، اما علامه حسن‌زاده تاکید داشت که در حوزه سیر و سلوک توجه به قاعده لازم است، این که فرد تنها با چند ذکر به مقامات برسد، ممکن نیست، رسیدن به معنویت باید صبورانه و همراه با مراقبت لحظه‌ای باشد.

آیت‌الله رمضانی، معنویت عقلانی و متفکرانه را مورد تاکید علامه حسن‌زاده دانست و تصریح کرد: انسان اگر بخواهد به حوزه معنویت راه پیدا کند باید از هر تعلقی جدا شود و در غیر این صورت، خلل در سلوک او وجود دارد، بسیاری از انسان‌ها خودشان به دست خودشان، راه را به روی خود می‌بندند و چنین انسانی از همه چیز محروم می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: معنویتی که در کلام علامه حسن‌زاده، وجود داشت معنویت مسئولیت‌پذیر است. معنویت موجود در قرآن و سنت و اهل بیت(ع)، انسان را یک فرد مسئولیت‌پذیر بار می‌آورد، در حالی که در دنیا، معنویت مسئولیت‌گریز را معرفی می‌کنند. آنها به دنبال تربیت یک انسان گوشه‌گیر مسئولیت‌گریز هستند، در حالی که در معارف اسلامی، انسان، یک شخص مسئولیت‌پذیر معرفی می‌شود که در قبال همه چیز، احساس مسئولیت می‌کند.

پایان پیام/

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.