۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵

پیام آیت الله رمضانی به کنگره ۸۰۰۰ شهید گیلان

کدام عرصه غیرت و بصیرت را می توان سراغ گرفت که در آن گیلانی ها علمداری نکرده باشند؟ کدام قطعه تاریخ است که از حکایت وفا، تیز فهمی و اقدام به موقع مردمان این سرزمین خالی باشد؟ و کدام داستان راستان است که مقاومت و نجابت آنان را نمایش نداده باشد؟


پیام آیت الله رمضانی به کنگره ۸۰۰۰ شهید گیلان 

 

 

بسم رب الشهداء والصدیقین

مِّنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا (23) لِّيَجْزِيَ اللَّهُ الصَّادِقِينَ بِصِدْقِهِمْ وَيُعَذِّبَ الْمُنَافِقِينَ إِن شَاءَ أَوْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ (24) وَرَدَّ اللَّهُ الَّذِينَ كَفَرُوا بِغَيْظِهِمْ لَمْ يَنَالُوا خَيْرًا وَكَفَى اللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ الْقِتَالَ وَكَانَ اللَّهُ قَوِيًّا عَزِيزًا (25)؛ از ميان مؤمنان مردانى‏اند كه به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا كردند، برخى به شهادت رسيدند و برخى در انتظارند و [هرگز عقيده خود را] تبديل نكردند تا خدا راستگويان را به راستى‏شان پاداش دهد و منافقان را اگر بخواهد عذاب كند يا بر ايشان ببخشايد كه خدا همواره آمرزنده مهربان است. و خداوند آن [دشمنان] را كه كفر ورزيدند به غيظ [و حسرت] بدون دست یابی به هيچ پيروزى و غنيمتى پس زد و خداوند در کارزار نبرد مؤمنان را بسنده است و خدا همواره نيرومند شكست‏ناپذير است.        سوره مبارکه الاحزاب

چه زیبا فرمود «پیر جمارانی» ما که «خط سرخ شهادت، خط محمّد(ص) و آل علی(ع) است» و چه پر معنا فرمود «یار خراسانی» ما که «خون شهیدان ما امتداد خون شهیدان کربلاست». و بی شک در بستر تاریخ پر فراز و نشیب اسلام، نشانه های پررنگ این خط گلگون در گیلان و فرهنگ سترگ گیل و دیلم همواره برجسته و بلکه بی بدیل بوده است. دلاوری، رشادت، ایثار، از خود گذشتگی و پیشتازی عالمانه و آگاهانه مردان و زنان این دیاردردفتر عشق و معرفت ثبت است و تا ابد درس تفسیرعملی از این آیه شریفه برای عدالت خواهان وآزادی طلبان جهان گشته است که« إِنَّ اللَّهَ لايُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ » کدام عرصه غیرت و بصیرت را می توان سراغ گرفت که در آن گیلانی ها علمداری نکرده باشند؟ کدام قطعه تاریخ است که از حکایت وفا، تیز فهمی و اقدام به موقع مردمان این سرزمین خالی باشد؟ و کدام داستان راستان است که مقاومت و نجابت آنان را نمایش نداده و از آن ستایش نکرده باشد؟

و البته بخشی از شرح این دیانت، شیفتگی و مبارزه با ظلم را باید در کتب پیشنیان جست، لکن در دوران معاصر نمونه های کافی و عینی تا حدّی وجود دارد که جامعه شناسان و تحلیل گران را از مراجعه به آثار گذشته بی نیاز می کند؛ مواردی همچون: حرکت تاریخ ساز روحانی شهید و مصلح گیلانی میرزا کوچک خان جنگلی، نقش آفرینی در قیام مشروطه، حضور تأثیرگذار در پیروزی و تحکیم پایه های انقلاب اسلامی در دهه پنجاه در مقیاس کشوری خصوصاً با پیشگامی و مدیریت علما و دانشمندان بنامی همچون حضرات آیات محمّدی گیلانی، ربّانی املشی، و دیگران بزرگان از علما و مجاهدان این خطه، حضور جانانه در دوران دفاع مقدس در هر دو میدان نبرد و پیشتیبانی، کانون سازی معنوی با ابعاد بین المللی به ویژه در دروان پس از جنگ با محوریت آیت الله العظمی بهجت فومنی، کور کردن چشم فتنه با روشنگری­های عالمانه، حکیمانه و ولایت محورانه در حوادث انتخابات 88 و اخیراً جان فشانی در پاسداری از حریم اهل البیت و حفظ محور منطقه ای مقاومت و لبیک گویی به ندای مظلومان در سراسر جهان اسلام در قالب مدافعان حرم.   

به یقین نام و یاد ۸۰۰۰ شهید شاهد که با نثار و ایثار خون خود این حماسه ها را آفریدند تا ابد در صفحه فکر و دل انسان های ژرف نگر ثبت خواهد شد و در تحوّلات فرا منطقه ای و معادلات علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی سهم ممتازی خواهد یافت؛ چرا که بر اهل فکر و اطلاع بسیار واضح است که حرکت امروز این شهیدان در جنبش دینی و انسانی در مناطق مختلف دنیا و مراکز دینی و آکادمی ها ی خارج از کشور مؤثر بوده است. این شهیدان عزیز بار دیگر درس هوشیاری در برابر هر گونه نفوذ بیگانگان را به دوستان و عبرت خطای محاسباتی را به دشمنان آموختند.  

اینجانب خانواده های معظم شهدا را که چشم و چراغ این ملّتند شایسته تکریم می دانم و اقدام بجا و به یاد ماندنی ستاد کنگره بزرگداشت۸۰۰۰  شهید گیلانی را تحسین می نمایم و معتقدم هر نوع قصور و تقصیر در قبال شهیدان منجر به مکافات و مجازات در پیشگاه الهی و وجدان بشری خواهد بود. جامعه اسلامی در برابر یادگاران شهدا و نیز در برابر آرمان شهدا مسؤول و متعهد است و امیدواریم با اقدامات عملی دولت محترم و مجموعه نظام  و همه متولّیان در راستای منویات مقام ولایت در مباحث اقصاد مقاومتی و مسائل فرهنگی و امر به معروف و نهی از منکر و به ویژه مبارزه باظلم و فساد و نیز دفاع از محرومان و مبارزه با استکبار جهانی خصوصا آمریکا ورژیم صهیونیستی در پیشگاه امام و شهیدان روسفید باشیم.

در پایان اعتذارم را برای عدم توفیق حضوردر این کنگره به خاطر برنامه های از پیش تعیین شده در محل مأموریت اعلام نموده و البته بر این باورم که خانواده های معظّم و مکرّم شهدا و همه عزیرانی که تلاش مجاهدانه و مخلصانه برای احیای فرهنگ و سیره شهدا از خود نشان دادند با نگاه کریمانه و بزرگوارانه عذرم را  پذیرفت و امیدوارم در فرصت های آتی در یادواره های شهدا همچون گذشته به عنوان کمترین انجام وظیفه نمایم.از خدای متعال عاجزانه و ملتمسانه طلب می­کنیم که قلوب ما را در پیشگاه ولایت خاضع گرداند و در قیامت ما را با شهدا و امام شهیدان محشور فرماید. آمین یاربّ العالمین

   دعاگوی شما رضا رمضانی گیلانی          

نماینده مردم شریف گیلان در مجلس خبرگان رهبری 

 

 

 

 

1429 مرتبه بازدید
خطبه ها

خطبه نماز جمعه مرکز اسلامی هامبورگ/خطیب آیت الله رمضانی /تاریخ: 09.02.2017 مطابق با 21 بهمن 96 درسهائی از قرآن (7) « تکبّر و استکبار (5)»

تکبر یک صفت درونی نفسانی است، که از یک گمان باطل و پنداری ناصحیح و از حب به ذات نشأت می گیرد. انسان متکبر گمان می کند دارای کمالاتی است که دیگران از آن بی بهره اند، لذا مرحوم فیض کاشانی در بیان انگیزه های تکبر، اسباب آن در هفت چیز می داند که عبارتند از: «علم، عمل، نسب، زیبائی، قوت، مال، فزونی یاران و یاوران»،[2] که توضیحاتی را پس از نام بردن هر یک از این امور، ارائه می نماید. مهمترین مسأله ای که آدمی باید بداند، این است که هیچکدام از این امور نمی تواند باعث بزرگی انسان شود؛ بلکه آحاد بشر باید تلاش کنند عناصر واقعی تشکیل دهندۀ شخصیت واقعی خود را که داشتن «عقیدۀ صحیح، اخلاق نیک، و اعمال صالح» می باشد را در خود شکل داده، و زمینۀ رشد، ترقی و تعالی روحی را، برای رسیدن به سعادت واقعی فراهم سازند. به همین جهت انسانها باید درک کنند که تکبّر و داشتن خوی استکباری، مفاسد فراوانی را به دنبال دارد. لذا باید برای آن چاره ای اندیشیده شود، چرا که توجه به هر یک از این مفاسد، این انگیزه را در انسان ایجاد می کند که از همه قوای خود برای ریشه کن نمودن این صفت خطرناک استفاده کند....