۲۲ آذر ۱۳۹۶

حضور امام و مدير مركز اسلامی هامبورگ در مركز فرهنگی امام علی (ع) ميلان- ايتاليا

ما بر این باور هستیم که ظرفیت اسلام یك ظرفیت جهانی و بین المللی است و پیامبر اكرم (ص) با رحمت الهی و شخصیت اخلاقی که داشتند دوران بعثت را مدیریت كردند. خیلی ها میگویند اسلام با شمشیر علی علیه السلام و ثروت حضرت خدیجه و خلق نبوی گسترش یافته است. در صورتی كه حضرت امیر علیه السلام در زمان بعثت ده سال بیش نداشتند. بله در زمان حکومت نبوی در مدینه به خاطر تحمیل جنگ بر پیامبر (ص) وظیفه همه مسلمانان دفاع بود و در چنین حالتی شمشیر امام علی (ع) برای مقابله با دشمنان بشریت بسیار اثر گذار بوده است. اما آنچه که باعث رشد اسلام شده قرآن کریم است که با عقل و فطرت هماهنگ است و نیز اخلاق پیامبر اکرم (ص) بوده که باعث گسترش اسلام شده است.....

حضور امام و مدير مركز اسلامی هامبورگ در مركز فرهنگی امام علی (ع) ميلان- ايتاليا

 همزمان با سالروز ميلاد با بركت پيامبر اعظم صلي الله عليه و آله و سلم و حضرت امام جعفر صادق عليه السلام مراسم جشنی در مركز فرهنگی امام علی (ع) ميلان- ايتاليا برگزار گردید.

 

این مراسم  پس از اقامه نماز مغرب و عشاء به امامت آيت الله رمضانی، با تلاوت قرآن کریم آغاز گردید. در ادامه مراسم آیت الله رمضانی امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ به ایراد سخنرانی پرداختند.  ایشان ضمن تبریک میلاد پیامبر گرامی اسلام (ص) و امام جعفر صادق (ع) با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع)، با تاکید بر لزوم توجه به تربیت نسل جوان افزودند: حضرت امام صادق (ع) می فرمایند: « بادروا احداثکم بالحدیث قبل ان یسبقکم الیهم المرجئه. »  نوجوانان را با حدیث و فرهنگ اهل بیت علیهم السلام آشنا کنید;قبل از آن که مرجئه  بر شما سبقت بگیرند.» امام صادق عليه السلام در این حدیث بر این نکته تاکید می کنند که مراقب جوانان خود باشيد در اينكه معارف دين  را به آنها بياموزيد قبل از اينكه فريبكاران آنها را گمراه كنند. هم اكنون در عصر شبه هستيم و وظيفه همه ماست تا پاسخ هاي لازم را به جوانان بدهيم.

رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه در بخش دیگری از سخنان خویش از پیامبر اسلام به عنوان پیامبر صلح و رحمت یاد کرده و افزودند: متاسفانه امروزه برخی از رسانه ها به ترویج  اسلام هراسی می پردازند و دین اسلام  را دین خشن و پیامبر رحمت را پیامبر خشونت معرفی می کنند در صورتی كه پيامبر اسلام، پيامبر عقل ، معرفت، رحمت و حکمت است و آن پیامبر الهی حامل سه نوع صلح بوده است:  ١- صلح با ديگران ٢- صلح با خود ٣- صلح با خدا.

 

نكته مهم این كه رسول خدا فرمودند: من پیامبر شدم برای رحمت برای بشریت"وانما بعثت رحمة". پیامبر اكرم (ص) می فرماید: من مبعوث شدم تا اخلاق الهی را در بشریت ترویج دهم. "انما بعثت لاتمم مكارم الاخلاق" و آموزه قرآن نیز تاکید بر اخلاق و حسن معاشرت دارد چه اینکه در این کتاب آسمانی آمده است. "قولو للناس حسنا". اسلام به ما می آموزد نگاه مسلمان باید نگاه جامع بر اساس عقل مخوری و معنویت گرایی باشد. لذا ما بر این باور هستیم که ظرفیت اسلام یك ظرفیت جهانی و بین المللی است و پیامبر اكرم (ص) با رحمت الهی و شخصیت اخلاقی که داشتند دوران بعثت را مدیریت  كردند. خیلی ها میگویند اسلام با شمشیر علی علیه السلام و ثروت حضرت خدیجه و خلق نبوی گسترش یافته است. در صورتی كه حضرت امیر علیه السلام در زمان بعثت ده سال بیش نداشتند. بله در زمان حکومت نبوی در مدینه به خاطر تحمیل جنگ بر پیامبر (ص) وظیفه همه مسلمانان دفاع بود و در چنین حالتی شمشیر امام علی (ع) برای مقابله با دشمنان بشریت بسیار اثر گذار بوده است. اما آنچه که باعث رشد اسلام شده قرآن کریم است که با عقل و فطرت هماهنگ است و نیز  اخلاق پیامبر اکرم (ص) بوده که باعث گسترش اسلام شده است.

ایشان در ادامه با اشاره به زمان دعوت علنی در مكه افزودند: پس از علنی شدن اسلام خیلی از مسلمانان اولیه مورد شكنجه های سخت قرار گرفتند و خیلی ها شروع به توهین و تهمت به پیامبر نمودند. لذا پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم دستور هجرت برخی از مسلمانان را به حبشه دادند. و بعد از آن پیامبر به مدت سه سال در تحریم اقتصادی و اجتماعی قرار گرفتند. بعد از آن پیامبر برای داشتن یک پایگاه تبلیغی به طائف رفتند ولی مورد آزار و اذیت و بی مهری آن قوم واقع شدند. در سال 12 بعثت پیامبر با درخواست برخی از کسانی که از مدینه به محضر پیامبر (ص) آمده بودند، نماینده ای به نام مصعب ابن عمیر را  به مدینه اعزام کردند. پس معلوم شد در این ١٣ سال خبری از جنگ نبود. و بلکه با هر روشی فقط به مسلمانان فشار وارد نمودند. پس از آن اهالی مدینه آن حضرت را به مدینه دعوت میكنند و از آنجا كه دشمنان پیامبر در مكه  نقشه كشیده بودند پیامبر را به قتل برسانند آن حضرت مجبور به عزیمت به مدینه را شدند و حضرت امیر علیه السلام قبول کردند که در بستر پیامبر بجای پیامبر بخوابند. و پیامبر به دستور الهی هجرت نمودند. و پس از آن مكی ها به سمت مدینه برای كشتن پیامبر و مسلمانان حركت می كنند. پیامبر هیچ وقت به دنبال جنگ نبود.  در تمامی جنگهایی كه به پیامبر تحمیل شد كلا در ٨٠ جنگ میانگین آنچه که در کتابهای متعدد تاریخی نوشته شده ٢ هزار نفر كشته شدند ولی در سده اخیر بالغ بر ١٠٠ میلیون انسان كشته می شوند. آیا با این توضیح با برداشت از تاریخ قطعی میتوان عنوان كرد كه اسلامی كه قرآنش با رحمان و رحیم شروع شده است و پیامبر آن برای رحمت الهی مبعوث شده است به عنوان پیامبر و دین خشونت عنوان شود؟  پیامبر اكرم (ص) در آن زمان صلح نامه ای را با مسیحیان نجران امضا می كند كه این صلح نامه شامل چند بند است: 1. به مسیحیان نجران و سرزمینهاى مجاور، امان خدا و ضمانت رسول او بر جان و مال و مذهب ایشان، چه آنها که حاضراند و چه آنها که غایب و نیز دیگران.2. هیچ دخالتى (در انجام فرایض) دینى یا مراسم دیگر ایشان نخواهد شد. 3. هیچ تغییرى در حقوق و امتیازات آنها داده نخواهد شد. 4. هیچ اسقفى از مقام اسقفى خود، هیچ راهبى از صومعه خود، هیچ کشیشى از مقام خود عزل نخواهد شد و از هر چه که تاکنون برخوردار بوده اند کم یا زیاد، برخوردار خواهند بود و هیچ شمایل یا صلیبى نابود نخواهد شد. 5. ستم نکنند و ستم نبینند و همچون ایام جاهلیت حق خوانخواهى را اعمال نخواهند کرد. 6.  از ایشان ده یک گرفته نخواهد شد، و نیز ملزم به تهیه تدارکات براى سپاه نخواهند بود بجز سى زره و سى شتر و سى اسب و آن هم بصورت عاریه مضمونه خواهد بود. 7.  هر کسى که از آنان مطالبه حقى بکند در کمال انصاف بدون اینکه بر آنان ستم شود یا ستم کننده باشند ملزم به اداء آن خواهند بود. و در صلح نامه یهودیان آمده است . 1.  بسم الله الرّحمن الرحیم این نامه اى است از محمد رسول الله به مؤمنان، از قریش، اهل یثرب و همه افراد از هر جا نشأت گرفته و از آنها پیروی کرده، آنها جدا از سایر مردم یک امت واحد را تشکیل می دهند. 2.. قریش طبق رسمشان، بنی عوف مطابق رسمشان و بنی ساعده و بنی حرث و بنی جُشم و بنی نجار، و بنی عمرو بن عوف و بنی نبیت، بنی اوس هر طایفه ای دیه های پیشین و فدیه اسیران را به عرف و عدالت بین مؤمنان تقسیم و پرداخت خواهند نمود. بعد از تنظیم پرداخت دیات توسط طوائف مختلف و بر قراری مقررات معقول در باب وظائف شخص مسلمانان با یکدیگر، سند به این ترتیب ادامه می یابد.3. چگونگی جنگ و صلح برای همه مسلمانان یکی خواهد بود، هیچ یک از بین آنان حق ندارد با دشمنان افراد هم دین خود صلح کند، یا با آنها اعلام جنگ کند.4.  از یهودیان هرکس به جمع ما بپیوندد، در مقابل حملات و آزارها از او محافظت خواهد شد و مانند مردم خود ما از یاری و برابری برخوردار خواهد بود، یهودیان شاخه های مختلف بنی عوف، بنی نجار، بنی حارث، جشم، ثعلبه، اوس، بنی ساعده و بنی شُطَیبه و سایرین که در یثرب سکونت دارند، با مؤمنان در حکم یک امتند. 5. هرکس که به یکی از قبیله ها که این پیمان را پذیرفته اند یا یثرب را مورد حمله قرار دهد در هر دو صورت همه با هم با مهاجم مقابله خواهند کرد، ولی مسلمانان متکفل هزینه جنگی خودشان خواهند بود و یهود متکفل هزینه جنگی خودشان خواهند بود . 6.  شهر یثرب براى همه کسانی که این منشور را پذیرفته اند منطقه امن خواهد بود و هر کس از آن بیرون رود یا در آن بماند، در امان است مگر آنکه ستمکار یا گناهکار باشد. 7. مسلمانان در دین خود و یهودیان در دین خود کاملاً آزاد خواهند بود، و موالى و هم پیمانان مسلمین و یهودیان به عنوان افراد تحت الحمایة مورد احترام خواهند بود و مانند مسلمین و یهود از آزادى و مصونیت برخوردار خواهند بود.8. همه مسلمانان واقعى از هرکسى که به گناه قتل، ظلم، بی نظمى و فساد بین المؤمنین محکوم شده بیزار خواهند بود، هیچ کس مجرم را پناه نخواهد داد حتى اگر نزدیکترین منسوبان او باشد. 9. جز با اجازت محمد(صلى الله علیه وآله وسلم)، هیچ کس از آنان حق ندارد از این پیمان خارج شود.

پس از فراهم آوردن سایر تدارکات جهت اداره امور داخلى این سند شگرف به این شرح خاتمه می یابد. 10. همه اختلافاتى که در آینده بین پذیرندگان این منشو بروز کند داورى آن به خواست خدا و پیامبر اسلام واگذار می شود» . به این ترتیب رسم کهنه اعراب که فرد مغموم و آزار دیده را مجبور می کرد تا براى گرفتن انتقام یا برقرارى اسباب عدالت به خویشاوندان خود متکى باشد، از هم فروریخت و ضربه سختى بر آن وارد ساخت، این پیمان نامه حضرت محمد را قانونگذار کل مردم یثرب قرار داد.

اگر به این صلح نامه توجه شود كاملا مشخص می گردد كه پیامبر اسلام و دین اسلام دین رحمت و مدارا است و برای این آمده كه بشریت، بسوی عقلانیت، عدالت و معنویت حرکت نماید و لذا اگر خشونت به نام اسلام برای کشتن انسان انجام می گیرد هیچ ارتباطی با اسلام و قرآن و سیره پیامبر اکرم (ص) ندارد و بلکه همه با مدیریت استكبار و از پیش طراحی شده در حال انجام است و متاسفانه تاکنون مسلمانان بیشترین قربانی این خشونت ها بودند.

68 مرتبه بازدید
خطبه ها

خطبه نماز جمعه مرکز اسلامی هامبورگ/خطیب آیت الله رمضانی /تاریخ: 09.02.2017 مطابق با 21 بهمن 96 درسهائی از قرآن (7) « تکبّر و استکبار (5)»

تکبر یک صفت درونی نفسانی است، که از یک گمان باطل و پنداری ناصحیح و از حب به ذات نشأت می گیرد. انسان متکبر گمان می کند دارای کمالاتی است که دیگران از آن بی بهره اند، لذا مرحوم فیض کاشانی در بیان انگیزه های تکبر، اسباب آن در هفت چیز می داند که عبارتند از: «علم، عمل، نسب، زیبائی، قوت، مال، فزونی یاران و یاوران»،[2] که توضیحاتی را پس از نام بردن هر یک از این امور، ارائه می نماید. مهمترین مسأله ای که آدمی باید بداند، این است که هیچکدام از این امور نمی تواند باعث بزرگی انسان شود؛ بلکه آحاد بشر باید تلاش کنند عناصر واقعی تشکیل دهندۀ شخصیت واقعی خود را که داشتن «عقیدۀ صحیح، اخلاق نیک، و اعمال صالح» می باشد را در خود شکل داده، و زمینۀ رشد، ترقی و تعالی روحی را، برای رسیدن به سعادت واقعی فراهم سازند. به همین جهت انسانها باید درک کنند که تکبّر و داشتن خوی استکباری، مفاسد فراوانی را به دنبال دارد. لذا باید برای آن چاره ای اندیشیده شود، چرا که توجه به هر یک از این مفاسد، این انگیزه را در انسان ایجاد می کند که از همه قوای خود برای ریشه کن نمودن این صفت خطرناک استفاده کند....