۲۲ آذر ۱۳۹۶

برگزاری جشن میلاد فرخنده حضرت محمّد (ص) و حضرت امام جعفر صادق (ع)در مرکز اسلامی هامبورگ آلمان

امروزه نسل جوان وقت زیادی را در فضای مجازی سپری می کنند، گرچه استفاده از فضای مجازی جنبه های مثبت از جمله افزایش اطلاعات را دارد ولی عده ای در همین فضای مجازی به دنبال به انحراف کشیدن نسل جوان هستند. لذا یکی از وظایف مهم والدین نقش تربیتی آنها است که فرزندان خود را با آموزه های دینی آشنا نمایند و تلاش کنند که فرزندان خود را با مراکز اسلامی مرتبط سازند....

گزارش برگزاری جشن میلاد فرخنده حضرت محمّد (ص) و حضرت امام جعفر صادق (ع)در

مرکز اسلامی هامبورگ آلمان


همزمان با سالروز ولادت با سعادت فخر کائنات حضرت رسول اکرم (ص) و امام عارفان و عاشقان، حضرت امام جعفر صادق (ع) مرکز اسلامی هامبورگ صحنه حضور پرشور مسلمانان و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) از ملیت های مختلف در تاریخ 5 دسامبر 2017 بود که با شرکت در مراسم ویژه جشن میلاد نبوی (ص) و امام جعفر صادق (ع) این روز بزرگ را گرامی داشتند.
این محفل با شکوه شامل برنامه های متنوعی از جمله تلاوت قرآن کریم، کلیپ تصویری، مسابقه کتبی، اجرای سرود، مولودی خوانی به زبان فارسی ، تواشیح و سخنرانی بود.

شایان ذکر است در این مراسم از نرم افزار محاسبه اوقات شرعی مرکز اسلامی هامبورگ ویژه اندروید نیز رونمایی شد.

 

در این مراسم آیت الله رمضانی امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ به ایراد سخنرانی پرداختند.  ایشان ضمن تبریک میلاد پیامبر گرامی اسلام (ص) و امام جعفر صادق (ع) با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع)، با تاکید بر لزوم توجه به تربیت نسل جوان افزودند: حضرت امام صادق (ع) می فرمایند: « بادروا احداثکم بالحدیث قبل ان یسبقکم الیهم المرجئه. « نوجوانان را با حدیث و فرهنگ اهل بیت علیهم السلام آشنا کنید;قبل از آن که مرجئه  بر شما سبقت بگیرند.» جوانی یک فرصت مناسب و بهترین زمان برای تربیت و آشنا شدن با حقایق و معارف دین است. این حدیث را باید به عنوان یک دستور تلقی نموده و  برای نسل جوانان برنامه داشته باشیم. امروزه نسل جوان وقت زیادی را در فضای مجازی سپری می کنند، گرچه استفاده از فضای مجازی جنبه های مثبت از جمله افزایش اطلاعات را دارد ولی عده ای در همین فضای مجازی به دنبال به انحراف کشیدن نسل جوان هستند. لذا یکی از وظایف مهم والدین نقش تربیتی آنها است که فرزندان خود را با آموزه های دینی آشنا نمایند و تلاش کنند که فرزندان خود را با مراکز اسلامی مرتبط سازند.

 

رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه در بخش دیگری از سخنان خویش به بخشهایی از زندگی پیامبر (ص) قبل از بعثت اشاره نموده و افزودند: آثار نبوت از همان ابتدا در وجود پیامبر (ص) مشاهده می شد. فساد دوران جاهلیت عرب پیامبر (ص) را به عزلت و گوشه نشینی کشانده بود. فساد اخلاقی، اقتصادی، ظلم و ستم، استبداد، استعمار و برده داری و ... در جامعه حکمفرما بود. لذا پیامبر (ص) برای رسیدگی به جنبه های تربیتی خویش غار حرا را که بیرون از شهر قرار داشت برای خلوت خویش انتخاب کرده بود و خیلی از ایام را در آنجا سپری می نمود و هر سال یک ماه را نیز معتکف بود. البته پیامبر (ص) در اجتماع نیز حضور داشت و برای دفاع از حقوق مظلومان حضور پیدا می کرد.  مانند حضور در پیمان « حِلْفُ الْفُضول» که میان برخی از طوایف قریش در جاهلیت پیش از اسلام، برای حمایت از ستمدیدگان در مکه منعقد شد.

 

پیامبر (ص) از همان ابتدا طعم یتیمی را می چشد، پدر بزرگوار پیامبر (ص) قبل از تولد ایشان در سن 25 سالگی از دنیا می رود، مادرش را در سن 6 سالگی از دست می دهد و در سن 8 سالگی جد بزرگوارش عبدالمطلب از دنیا می رود. پیامبر (ص) در سن 40 سالگی با توجه به مجموعه لیاقت ها و شایستگی هایی که داشتند به پیامبری مبعوث شدند. به عنوان پیامبر اخلاق، پیامبر دانش و بصیرت، معرفت و حکمت.

آیت الله رمضانی در ادامه به مراحل دعوت پيامبر اكرم (ص) پس از بعثت اشاره نموده و افزودند: پیامبر اسلام (ص) پس از بعثت مأموریت خود را به تدریج و در سه مرحله انجام دادند: 

الف) دعوت سری و پنهانی: پیامبر (ص)  تا سه سال دعوت خود را آشکار نکرد. چون زمینه برای آن فراهم نشده بود و به طور مخفیانه با کسانی که آمادگی داشتند ملاقات می کرد و آنان را به اسلام دعوت می نمود و به تدریج افراد متعددی اسلام را پذیرفتند.

ب) دعوت خویشاونداناز آغاز بعثت تا سه سال دعوت پیامبر اسلام (ص) مخفیانه بود؛ تا اینکه از سوی خداوند مأموریت یافت به طور آشکار به تبلیغ اسلام بپردازد. پیش از دعوت عمومی مأمور شد نخست خویشاوندان خود را تبلیغ کند، این مأموریت به صورت زیر به آن حضرت ابلاغ شد: وَ أَنْذِرْ عَشیرَتَکَ الْأَقْرَبینَ وَ اخْفِضْ جَناحَکَ لِمَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْمُؤْمِنین. و خویشان نزدیکت را هشدار ده و برای آن مؤمنانی که تو را پیروی کرده اند، بال خود را فرو گستر. مورخان و مفسران گفته اند وقتی این آیه نازل شد، پیامبر خدا (ص) خویشان خود را جمع و رسالت خود به آنان اظهار نمود.

ج) دعوت علنی و عمومی: پس از تبلیغ خویشاوندان، رسول گرامی اسلام (ص) از جانب خداوند مأموریت یافت که دعوت خود را آشکار کند و همگان را به اسلام دعوت نماید . « فَاصْدَعْ بِما تُؤْمَرُ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِکینَ إِنَّا کَفَیْناکَ الْمُسْتَهْزِئین. پس آنچه را بدان مأموری آشکار کن و از مشرکان روی برتاب، که ما [شر ]ریشخندگران را از تو برطرف خواهیم کرد. به دنبال این مأموریت بزرگ، پیامبر خدا (ص) بارها در میان جمعیتهای مشرکان حاضر شد و آنان را به سوی توحید و اسلام دعوت نمود و از شرک و بت پرستی برحذر داشت.

مشرکان مکه پس از شروع دعوت علنی آزار و اذیت و شکنجه پیامبر (ص) و یارانش را زیاد کردند به طوری که پیامبر (ص) به عده ای از مسلمانان دستور هجرت به حبشه را داد. 
  

ایشان در ادامه به اقدامات پیامبر (ص) در دوران بعثت و نیز علل موفقیت ایشان در این دوران اشاره نموده و افزودند: رسول الله (ص) در دوران بعثت اقداماتی را انجام دادند که از مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود: 1. تخریب فرهنگ بت پرستی و اخلاق جاهلی 2. تصحیح آداب و رسوم و سنن جاهلی 3. تهذیب جان ها و روان های مسلمانان نخستین با عبادت و تلاوت قرآن.  4.  کادرسای و تکوین فکری مسلمانان نخستین.

از مهم ترین علل موفقیت پیامبر (ص) نیز می توان به موارد زیر اشاره نمود: الف) اخلاق و شخصیت معنوی، صبر و استقامت در برابر مشکلات، استهزاء، تطمیع، تهدیدو تهمت. ب) قرآن کریم به عنوان معجزه جاودانه ج) رسول الله هیچگاه به نفرین و درخواست عذاب برای مشرکان نپرداخت و به زر و زور و تزویر متوسل نشد، بلکه با مبارزه فرهنگی و سیاسی نگرش ها را تغییر داد.                      

در پایان این مراسم پس از اهداء جوایز، شرکت کنندگان میهمان سفره با برکت نبوی (ص) بودند

172 مرتبه بازدید
خطبه ها

نماز جمعه/ خطیب: آیت الله دکتر رمضانی امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ / تاریخ: 13.04.2018 مطابق با 24 فروردین 97 / درسهائی از قرآن (13) « شکر 1 »

اهمیّت موضوع شکرگزاری از منظر قرآن اهمیّت موضوع شکر به حدّی است که فقط در قرآن کریم حدود 70 مرتبه مادّه «شکر»[1] به کار رفته است، و در بسیاری از این موارد شکر لازم و واجب دانسته شده، و به عنوان یک ارزش اخلاقی و انسانی مورد توجّه قرار گرفته است. البته باید توجّه داشت که مفهوم شکر به دقت و تأمّل بیشتری نیازمند است، و نمی توان آن را از مفاهیم بسیار روشن برشمرد. زیرا موارد و مصادیق شکر و انواع و اقسام آن، و ارتباط آن با خدا و انسان اقتضاء می کند دربارۀ آن دقت بیشتری صورت گیرد.معانی شکر راغب اصفهانی در کتاب معروف خود در معنای این مادّه می نویسد: «شکر به معنی تصوّر نعمت و اظهار و ابراز آن است».[2] و در کتاب دیگر خود نوشته است: «شکر در اصل از ماده «کشر» به وزن کشف بوده که به معنی ابراز و اظهار است. لذا «دابة شکور» به حیوانی می گویند که هرگاه مراقبت کافی از آب و علف او کنند، روز به روز چاق تر می شود. و فردی گفته است اصل و ریشۀ آن از «عین شکراء» به معنی چشمه پر آب است».[3] بنابراین شکر به معنی پر شدن وجود انسان از یاد بخشندۀ نعمت ها است.